23 NOV 2018
15:00 - 17:00 uur
Door de vragen die eerder gesteld werden bij de vorige evenementen opnieuw te stellen en te analyseren zoeken we naar contemplatie. Naast het begrip leegte, dat centraal staat in de symposia, zullen we nu terugblikken op de relatie die dit begrip heeft met het niet-zelf en de de wijzen waarop kunstenaars zich bezighouden met 'vertaling' en 'omzetting'. Terwijl in de vorige symposia de deelnemers uitgingen van een filosofische tekst, gaan we voor het vijfde symposium in op het Suprematisme, een term geïntroduceerd door Kasimir Malevich en verder onderzocht in het onlangs verschenen boek van de slavist en Russische kunstspecialist Sjeng Sheijen 'De avant-gardisten’. Door de ingewikkelde relaties tussen woorden en de objecten die in het suprematisme wordt verkent, zagen Malevich en andere suprematistische kunstenaars de mogelijkheid voor volledig abstracte (kunst) wereld, waardoor een typische luchtspiegeling van irrationele ruimte ontstond, gekarakteriseerd door een absolute kneedbaarheid. Wij zoeken in dit symposium naar de invloed die dit vandaag de dag nog heeft op hedendaagse kunstpraktijken, en nodigen voor het symposium Sjeng Scheijen, het kunstenaarsduo Dina Danish en Jean-Baptiste Maitre en beeldend kunstenaar Karina Bisch uit om te reflecteren op de ideeën van Kasimir Malevich en het boek ' De avant-gardisten’van Sjeng Scheijen. Het symposium zal openen met een inleiding door Babeth van Loo, waarmee zij haar relatie tot de ideeën van Kasimir Malevich en de invloed ervan op haar eigen werk zal toelichten.
Sjeng Scheijen is slavist en specialist Russische kunst van de vroege twintigste eeuw. In zijn uitgekomen boek ‘De avant-gardisten’ vertelt hij meer over de positie van de avant-gardisten in de geschiedenis en de wil en politieke naiviteit om de maatschappij om te vormen naar een eigen model. Dit doet Scheijen door een grote hoevelheid brieven, dagboekfragmenten en memoires aan te spreken. Hij belicht kunstenaars als Kazimir Malevitsj, Vasili Kandinsky, Vladimir Tatlin en Marc Chagall en vele andere.
Karina Bisch haar werk verwijst naar bewegingen uit de jaren 30, 40 en 50 van de vorige eeuw. Haar werk toont een sterke esthetische en conceptuele verbintenis met een schilder als Malevich. Bisch maakt abstracte schilderijen die zich niet laten uitleggen, ze bestaan uit dikke lagen verf, die ze aanbrengt op het doek, ze gebruikt hiervoor alledaagse materialen en abstracte dagelijkse elementen, al zoekende naar de werkelijkheid, die net zo vergankelijk lijkt te zijn als haar werken zelf. Vaak gepresenteerd in een setting waarbij de toeschouwer overgeleverd wordt aan zijn eigen intuïtie, waar zij zich moet verplaatsen in een wereld die wordt beïnvloed door beelden uit de kunstgeschiedenis en reflecteren op verschillende tijdselementen en een veranderlijke tijdsgeest, zij die je constant terugbrengen naar het nu.
Sinds 2017 werken de kunstenaars Jean-Baptiste Maitre en Dina Danish samen als gelegenheidsduo. Beiden maken ze abstract werk. Zij werken met textiel en alledaagse materialen die van de bouwmarkt komen. Danish is opzoek naar incidentele vergissingen, in taal en structuur, Door het mengen van culturen komt ze op vaak uit humoristische anekdotes waarbij de taal een script lijkt waar je gewezen wordt op het nu en de onmogelijkheid om dat om te zetten of te verstaan. Jean Baptiste Maitre is gefascineerd door de eerste jaren van cinematografie en de illusionaire perceptie op de werkelijkheid. Hij gebruikt in zijn werk afbeeldingen uit de media en binnen de beeldende kunst.
Emptiness and Infinite Space is een serie symposia georganiseerd door Filosofie Oost-West en Arti et Amicitiae. Het thema van de serie is het concept leegte en de positie die zij in neemt in de Oosterse en Westerse kunst en filosofie. De verschillende symposia vormen opzichzelfstaande projecten, met ieder een eigen concept. De series zijn georganiseerd en geinitieerd door Jan Bor, Rosa Johanna, Babeth van Loo, Marjoca de Greef en Anastasija Pandilovska en zullen leiden tot een expositie in 2021.